• bottem-slide-01
  • bottem-slide-02
  • bottem-slide-03
  • bottem-slide-04
  • bottem-slide-05

WEK Final 4 2014

8 maart 2014 circuitpark Zandvoort, de laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2014. De dag die het team van Ciass Racing nooit zal vergeten. Maar voordat het zo ver is kijken we eerst terug naar het begint van 2014 en om precies te zijn; de 3e wedstrijd van de WEK 2014.

Voorafgaand aan elke WEK wedstrijd is er een testdag en ondanks dat de mannen van Ciass Racing niet met de wedstrijd mee zouden doen was de testdag toch van groot belang. Die dag zou bepalen of er mee zou worden gereden met de laatste wedstrijd van de WEK 2014 en het gene was de doorslag zou geven was; of de M3 mee kon komen met de rest van de 2e divisie. Het was een geslaagde dag en de spreekwoordelijke lichten gingen op groen voor de final 4.

Normaal gesproken zou het team bestaan uit 2 man sterk, maar aangezien die druk zouden zijn met het besturen van de BMW zouden er toch wat extra handen vereist zijn bij de wedstrijd. Na de nodige telefoontjes stonden er 7 monteurs klaar om de auto van Ciass Racing draaiende te houden. Alleen waren dit niet zomaar 7 monteurs, maar 7 monteurs die elkaar nog nooit hadden gesproken. Een kennis making voorafgaand aan de wedstrijd bracht daar verandering in. De stemming was die dag goed, en iedereen had dan ook veel zin in de wedstrijd. Er moesten uiteraard een hoop dingen worden geregeld voordat er aan de start kon worden verschenen. Van de catering tot aan de benzine opslag alles moest tot in de puntjes kloppen, want zoals Hans het altijd zegt: We doen het goed of we doen het niet.

De donderdag voor de wedstrijd werd alles ingeladen en gereed gemaakt voor het transport die volgende ochtend. Om 6 uur vrijdag ochtend vertrok het materiaal dan ook richting zonnig Zandvoort. Eenmaal aangekomen werd er ingeschreven en ingericht. De pitbox moest worden gedeeld met een ander team, maar gelukkig kon door het gebruik van pitwanden Ciass Racing duidelijk laten zien welk gedeelte van hun was. De dag was in 2 sessies verdeeld en de M3 mocht dan ook in de 2e sessie worden getest. Het was Joey die als eerste achter het stuur kroop om de auto op te warmen. Helaas begonnen de woorden ''op te warmen'' na 3 ronden uit de hand te lopen toen er na audi-s bocht rook verscheen bij de remmen. Gelukkig was het niet ver rijden naar de pitstraat en auto werd dan ook snel stil gezet. Toen de pitcrew met 3 man de auto niet naar binnen geduwd kregen bleven angstige gezichten niet uitgesloten. Met behulp van de motor wist het team gelukkig de auto binnen te krijgen en vervolgens op de airjacks te zetten. Uit een snelle analise bleek dat een hakend rempedaal de veroorzaker was van het probleem. Na het vrij komen van de remmen konden ze worden gekoeld en kon Hans het stuur overnemen. Hans vertrok voor de eerste keer op slicks maar kon hier helaas maar even van genieten, want na 7 ronden vulde auto zich met rook en Hans was genoodzaakt om de auto aan de kant te zetten. Met hulp van de sleepwagen werd de M3 terug gebracht na de pitbox. Na het nodige zoek- en denkwerk werd de conclusie getrokken dat de motor kapot was en aan de start verschijnen van de final 4 met M3 zou er niet in zitten. De mensen die waren uitgenodigd om te komen kijken bij Ciass Racing stonden op het punt gebeld te gaan worden dat ze niet hoefde te komen, maar er kwam gelukkig een idee die dat wist te voorkomen. Het idee was namelijk om de volgende dag aan de start te staan met de BMW E30 323i. Die zelfde avond werd de E30 nog opgehaald zodat de volgende ochtend de auto klaar kon worden gemaakt voor de technische keuring.

De volgende ochtend stonden er dan ook 7 monteurs aan de auto te sleutelen om ervoor te zorgen dat de auto door de keuring zou komen. Een koppelingscilinder werd vervangen de gordels werden verplaatst, alles werd gecheckt en indien nodig verbeterd. Met nog 10 minuten voordat de keuring zou eindigen werd de auto goed gekeurd door de technische commissie en al snel kon Joey achter het stuur kruipen om te gaan kwalificeren. Omdat de E30 weinig vermogen heeft was een één na laatste plaats het hoogst haalbare. De focus werd gelegd op het uitrijden van de wedstrijd en dat zou een haalbaar doel zijn. Omdat tijdens de kwalificatie een code rood had plaats gevonden liep het tijdschema uit met een uur en konden de bijna alle gasten de start meemaken van de eerste wedstrijd van het team. Terwijl er werd gewacht op de start van de wedstrijd was er genoeg tijd voor de monteurs om de laatste checks te doen en voor Hans en Joey om de gasten welkom te heten en ze op de hoogte te brengen van de situatie. Het prachtige weer en de zeer goed verzorgde catering zorgde onder andere voor een gezellige sfeer bij Ciass Racing.

Circuit Zandvoort

Next Race

  • Datum: 31 Maart 2018
    Circuit: Circuitpark Zandvoort
    Type dag: SLK CUP 2018

Latest Tweets