• bottem-slide-01
  • bottem-slide-02
  • bottem-slide-03
  • bottem-slide-04
  • bottem-slide-05

Glibberen en glijden

In de week voor 2 november werd er meerdere malen naar het weer gekeken en werd besloten om de BMW M3 afstellen voor de eerste meters in de regen. En op 2 november regende het dan ook om 06:30 tijdens het vertrek. Naarmate de heren van Beek steeds dichterbij het circuit kwamen, des te droger werd het. De lucht was bewolkt en de baan was nat, maar de regen bleef gedurende de dag uitgesloten.

Omdat het team ruimschoots op tijd was vertrokken was er genoeg tijd voor een kopje koffie en een rustige voorbereiding. De tijd voor de eerste meters in de regen was aangebroken en Hans kroop achter het stuur. Met een gezonde dosis wielspin werd de baan betreden.

De eerste meters waren wennen maar een ritme werd gevonden. Met een fluweel voetje werd er gereden om pk´s op het natte wegdek in toom te houden. Er was onderstuur, er was overstuur, maar dat maakte het alleen maar spannender. Na 20 minuten watertrappelen werd de sessie afgevlagd en de eerste meters in de regen voor Hans waren gemaakt.

Hans: Het was rijden op eieren maar het viel niet echt tegen. De hoeveelheid pk´s ten opzichte van de E30 is wel wennen maar een drift opvangen en vervolgens corrigeren met het voetje is wel een stuk makkelijker. En een groot voordeel met vrijrijden is; dat als het regent bijna geen hond de baan op durft dus je hebt dan een stuk meer ruimte op de baan.

De auto werd anders afgesteld en Joey ging het vervolgens proberen. Normaal vergezellen Hans en Joey altijd elkaar in de auto, maar nu was Ciass Racing supporter Leo van der Veek de gene die naast Joey plaats mocht nemen. Daar gingen ze dan; allebei voor het eerst met de M3 op een natte baan.
Toen Joey eenmaal gewend was aan de natte werd het ritme helaas onderbroken door een code 60 situatie die vervolgens de gehele sessie duurde. De heren hadden de volgende sessie ook gekocht dus er kon weer verder worden gereden onder de groene vlag. Het tempo ging hoger, maar dat was ook weer helaas voor korte duur, want er was weer code 60 actief. Joey besloot om naar binnen te gaan gezien de situatie. Achteraf bleek dit een goede beslissing want de gehele sessie was de code 60 actief. Ondanks het weinig aantal ronden op snelheid had Leo toch erg genoten.

Toen de volgende sessie was aangebroken ging Hans weer achter het stuur zitten. De baan had nu een behoorlijke grote droge lijn wat er voor zorgde dat er nu flink gas kon worden gegeven, en dat deed Hans dus ook maar al te graag. Opeens werd Hans ingehaald door de auto van Technocars en kon vervolgens de verleiding niet weerstaan om te proberen aan te haken. Het bleef gelukkig niet bij aanhaken want Hans wist ronde naar ronde strak achter de Hansen GTR te hangen. De afstand werd kleiner en kleiner en toen was toch het moment daar om een inhaalactie te proberen bij de Tarzanbocht. Hans remde zeer laat, stuurde in en vervolgens en enorme klap aan de zijkant. De M3 draaide om zijn as en vloog vervolgens de grindbak in. Er was een rijder met zeer zinloze actie in de zijkant van de M3 geklapt. Helaas betekende de klap het einde van de dag voor Ciass Racing.

Circuit Zandvoort

Next Race

  • Datum: 31 Maart 2018
    Circuit: Circuitpark Zandvoort
    Type dag: SLK CUP 2018

Latest Tweets